La Ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, clausura l'Assemblea General de l'Associació de Fires Espanyoles mostrant el seu suport al sector

Actualitat general

Madrid, 18 de març de 2021.- En un any atípic, en què la celebració de l'Assemblea General de l'AFE no coincideix amb Fitur com sol ser habitual, va tenir lloc ahir, 17 de març, aquesta reunió a les instal·lacions d'IFEMA, la qual va ser clausurada per la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, qui havia acceptat la invitació de l'President de l'Associació de Fires Espanyoles, Xabier Basañez, per acompanyar els seus membres en la seva trobada anual.

Eduardo López-Portes, director general d'IFEMA, li va donar la benvinguda i tant ell com Xabier Basañez van agrair a la ministra la seva presència en un acte important per a l'associació. El president de l'AFE va exposar la difícil situació que està travessant el sector després d'una any gairebé sense activitat i va sol·licitar a la ministra la màxima col·laboració institucional possible per ajudar a la reactivació de l'activitat firal, com a element dinamitzador dels sectors econòmics a través de seva participació en les diferents fires comercials que se celebren a Espanya.

Basañez va declarar "en la nostra agenda hi ha una prioritat: aconseguir el desenvolupament ple d'esdeveniments que impulsin la tecnologia i el coneixement, enforteixin aliances de valor i facilitin la inversió. Però també d'espais on compartir experiències socials al voltant de la cultura i l'oci ".

Amb relació a la cessació d'activitat amb l'anul·lació i ajornament d'esdeveniments i la incertesa generada, ha exposat que "darrere dels grans recintes hi ha tot un ecosistema d'empreses proveïdores, moltes d'elles de caràcter familiar o PIMEs".

L' AFE ja s'havia dirigit a l'Ministeri a l'abril de 2020, conjuntament amb l'Associació de Palaus de Congressos d'Espanya, per sol·licitar ajuts per a proveïdors i clients com a forma de reactivació econòmica de cada un dels sectors i una campanya de comunicació per tal de recuperar la marca Espanya com a lloc segur per a la celebració d'esdeveniments.

En la seva al·locució, el president de l'AFE va parlar de la flexibilitat, compromís i capacitat d'adaptació de el sector a les canviants circumstàncies en un temps rècord, amb nous models de trobada i protocols de seguretat amb les màximes garanties. Es va referir a 2021 com "un any de transició que vam iniciar amb optimisme. En ell confiem poder reprendre l'activitat a partir d'abril o maig i amb més certesa en el segon semestre gràcies també a la col·laboració institucional ". I sobre les restriccions a la mobilitat afirmar "en aquest punt serà clau l'Passada Verda Digital, que vostè porta temps impulsant i que tant agraïm".

Reyes Maroto va mostrar la seva satisfacció per la participació en l'Assemblea de forma presencial i ha destacat que els recintes firals, gràcies als estrictes protocols, efectivament són espais segurs. Ha reiterat el seu suport a el sector que ja va expressar en una altra reunió virtual de treball celebrada al maig, i va reconèixer públicament l'esforç, professionalitat i treball dels que fan possibles les fires comercials. També va al·ludir a les pròximes fires programades, Fitur al maig, al Mobile World Congress a finals de juny, o la fira HIP, d'hostaleria, la propera setmana a Madrid. La celebració d'aquestes i altres fires permetrà demostrar que es poden dur a terme, amb molta responsabilitat i fent les coses molt bé, de manera que siguem un exemple per a altres països.

La ministra va indicar que en el seu ministeri estan molt sensibilitzats, no només amb les organitzacions firals i d'esdeveniments sinó també amb tota la cadena de valor. A l'respecte esmentar el recentment aprovat Decret Llei que recull els 11.000 milions d'euros en ajudes a les empreses i dos fons de 3.500 milions per refinançament del deute i 1.000 milions per a recapitalització, dirigits especialment a les pimes, així com el programa NextGenerationEU (pla de recuperació de la UE) i l'impuls per part de la presidenta de la Comissió Europea de l'Passada Verd Digital per afavorir la mobilitat.

D'altra banda, va fer referència a un pla de reestructuració de l'turisme en què estan treballant i que girarà al voltant de tres palanques: la sostenibilitat, la digitalització i el desenvolupament del producte turístic, amb dotació econòmica per a nous projectes.

Va esmentar així mateix la fortalesa que suposa la desestacionalització de les fires i congressos davant d'altres activitats que suposen l'arribada de turistes de forma massiva en alguns mesos de l'any, i que el turisme MICE aposta més per la qualitat que per la quantitat.

I va tancar la seva al·locució amb un missatge d'esperança i d'optimisme, per l'evolució de la vacunació i per la necessitat de recuperar l'activitat en l'àmbit de les fires i els congressos que ja estan demandant els clients.

A l'Assemblea anual s'han analitzat les activitats i esdeveniments més rellevants de 2020, així com el tancament comptable, i s'ha aprovat el pressupost d'ingressos i despeses per al present exercici econòmic sota un marc de prudència, però amb un alt nombre d'accions previstes enfocades a reforçar la importància i visibilitat de el sector firal. A més, s'ha ratificat la integració de diversos membres en l'associació: la Institució Firal de la Província de Zamora -IFEZA-, el Palau d'Exposicions i Congressos de Sevilla -FIBES- i l'empresa MitisWorld, de serveis tecnològics, com a soci col·laborador.

L'Associació de Fires Espanyoles, fundada el 1964, agrupa actualment a 28 membres (incloent 6 empreses proveïdores de la indústria firal com a socis col·laboradors), que representen més de l'90% de l'activitat de el sector, la qual cosa suposa més de 13.000 milions d'euros d'impacte econòmic conjunt anual, incloent els impactes directes, indirectes i induïts. Espanya és un dels principals països d'Europa en matèria de fires, juntament amb Alemanya, Itàlia, França, Turquia i Regne Unit.